čtvrtek 8. listopadu 2012

Jak jsem oceňovala šité zboží

Dneska ráno jsem si dala na vlasy pěnu na holení nohou. Nemůžu se soustředit na nic jiného než na to, jak všechno dobře připravit na Late Night Shopping tuhle sobotu. Kdyby se někdo podíval k nám do pracovny, myslel by si, že se stěhujeme.

Mezi zbytky po šití a hromadou věcí, které potřebují dokončit (taky si necháváte nabíjení druků, našívání knoflíků a podobné drobnosti na poslední chvíli, a pak se proklínáte?) pobíhám já snažím se přijít na to, kolik by co mohlo stát.

Držím se doporučení z průvodce pro prodejce na Etsy, tedy že cena zboží = cena materiálu x 2, ale ne vždycky dostanu výsledek, který mi přijde tak akorát. U věcí s malou spotřebou látky cena většinou vyleze trošičku nižší, než bych si představovala, věci velké jsou podle tohohle propočtu zase docela drahé.

K ceně je totiž potřeba připočíst ještě rabat pro majitelku obchodu a daň z přidané hodnoty. Moje práce nic nestojí, což má příjemný efekt na cenu zboží, ale stejně je pro mě těžké se s tím smířit. Jak to, že neberu nic, když každá uklízečka má 10 Euro na hodinu?

Člověk s matematickou představivostí, jako mám já, oceňováním zboží stráví čas dostačující k ušití jedné, dvou kabelek. Nicméně, musím se s tím poprat čas nečas. Abych pořád nehrabala v papírech, kdysi jsem si vyrobila seznam cen materiálu, který nejčastěji používám (výplně, zipy, karabinky, magnety a další galanterii), takže mi zbylo dohledat jen cenu 10 cm látky.

 Třeba tahle kabelka: 
Vnější látka                               3.-
podšívkovina a výztuha              0,25.- 
látka na kapsu                         0,10.- 
zip a jezdec                             0,25.- 
magnet                                   0,25.-
karabinky                                0,90.-
látka na popruh                         0,30.-
                                                 ===
 materiál celkem                        5,15.-

Materiál x 2 je v tomhle případě 10,30.
Plus 30% pro Mariku: 13,90.
Daň z přidané hodnoty je 19%, cena kabelky tedy je 16,5 Euro. Což je asi  398 Kč.

Za takovou cenu si člověk koupí látkovou nebo koženkovou kabelku v Zaře nebo v HáEmku, z čehož usuzuju, že si můžu trochu přisadit. Nadsazování je ovlivněné zejména tím, kolik stojí zboží v obchodech kolem (většinou je nepředstavitelně drahé) a mojí touhou všechno prodat. Mít doma skříň plnou ležáků není dobrá motivace do další práce, to mi za ten rok a půl už došlo. Cenu jsem zaokrouhlila na skoro lidových 18 Euro, a šla na další kousek. 

Jako pokaždé, když se odpoledne snažím dělat něco konstruktivního (třeba hrát si na obchodnici nebo psát tenhle blog) mi děti začnou dávat najevo, jak špatně se o ně starám. Od té doby, co nám Andreje ve škole naučili psát, dokonce písemně. A tak se s vámi dnes rozloučím vzkazem, který mi v podvečer narval pod nos. Chudák. Ani najíst mu u nás nedají.



Žádné komentáře:

Okomentovat