sobota 2. června 2012

Žabičkování na stroji Brother

Žabičkování je šití elastickou nití. Jestli přesně nevíte, co to je, představte si letní dívčí šaty, které na těle drží i bez ramínek. Ten pružný pruh přes prsa je žabičkovaný. Jestli pořád nevíte, je to tohle:


Žabičkované šaty jsem chtěla ušít už loni. Nevěděla jsem o něm nic. Metodou pokus omyl jsem zjistila, že gumička nahrazuje jen spodní nit (skutečně jsem šla do galanterie shánět jehlu, do které se guma vejde), abych nakonec jenom vyplýtvala metr látky a dvě špulky gumy. Žabičkování mi nešlo. Látka se trošku zmuchlala, ale do elastičnosti chybělo hodně. Protože mě ani ve snu nenapadlo, že by chyba mohla být v mém tehdy téměř novém stroji a ne ve mě, pustila jsem to z hlavy. 


Včera jsem koukala, co je nového v Once Upon a Thread, bloggerské sérii, do které přispívají švadleny z celého světa kusy ušitými podle oblíbených dětských knížek. Letošní ročník právě běží a vážně stojí za návštěvu, třeba tenhle post prezentuje nádherný quilt, knížku, kterou bych si chtěla prohlédnout naživo a ještě příběh autorky, který by vydal na slušnou novelu. Všechny posty jsou dobře napsané, pěkně nafocené a navíc obsahují návod, jak si literaturou inspirovaný výtvor udělat doma.

Sachiko a její sesterský quilt.
A Delia z Delia Creates  včera žabičkovala.Ve svém postu a uvedla užitečný link pro lidi, kteří neví, jak na to. V něm jsem zjistila, že šicí stroje Brother prostě NEŽABIČKUJOU! Problém prý je v napětí spodní nitě, které je potřeba zvětšit utažením šroubku na hnízdě pro spodní niť. Jak prosté!  Na staré Veritasce se spodní niť napínala úplně stejně. Když jsem ale vlezla do stroje, zjistila jsem, že můj regulační šroubek je zalitý lakem a nedá se otočit - asi proto, aby nekvalifikovaní uživatelé nezpůsobili stroji nevratnou škodu.


Já jsem to ale nutně potřebovala vyzkoušet, protože už jsem vyhrabala pytel s vyřazenýma tričkama, která se loni měla proměnit v šaty a sukně s elastickým pasem. Při pohledu zblízka bylo jasné, co utažení šroubku udělá - přiblíží k sobě dva kovové pásky. Vzdálenost mezi nimi se ale dala upravit i jiným způsobem.


Použila jsem obyčejný papírový obal. Délku kartonu bylo potřeba dvakrát upravit, pak ale bylo napětí DOKONALÉ. 


A Brother mi žabičkoval jedna báseň, a když bylo po všem, kartónek jsem jednoduše vyloupla. Kdybyste si to taky chtěli vyzkoušet, ale nechce se vám vymýšlet celý projekt, návod na úplně jednoduché žabičkované šaty najdete tady.


 A takhle jsem žabičkovala já:








2 komentáře:

  1. Děkuji moc za tento článek. Konečně umím s mým strojem žabičkovat ��

    OdpovědětVymazat